„Nad pięknym Cichym Potokiem”, czyli wyjazdowa praktyka architektów

Całkiem nie tak dawno, za Wojkowicami, za wielkimi elektrowniami leżała wieś „Soblówka”. Była to piękna kraina, pełna lasów, gór i pól. Właśnie w to w cudowne i spokojne miejsce postanowiły wybrać się klasa druga  i trzecia technikum tj. niezwykle utalentowani architekci krajobrazu oraz geodeci. Już pierwszego dnia przyjazdu pogoda sprzyjała wędrówkom,więc grzechem byłoby nie skorzystać.

Przeprowadziliśmy wstępny wywiad terenowy, poznaliśmy  ścieżki przyrodniczo – dydaktyczne oraz cenne przyrodniczo obszary Żywieckiego Parku Krajobrazowego. Rozpoczęliśmy z werwą od  wejścia na najbliższy szczyt. W trakcie wędrówki podziwialiśmy piękny górski krajobraz, wdychając przy tym świeże powietrze z najzdrowszych rejonów Polski. Wszyscy czuli się zmęczeni, jednak pełni euforii i dobrej energii. Gdy wróciliśmy do ośrodka u podnóża gór,zajęliśmy się pracą projektową. Każdy mógł przysiąść do kartki i wyrazić  swoje inspiracje związane z projektowaniem placu zabaw oraz przypomnieć sobie zdobytą wiedzę na zajęciach i stworzyć projekt rewaloryzacji ogrodu zabytkowego.

Następnego dnia zgodnie z programem, wraz z przewodnikiem wybraliśmy  się na górę „RYCERKĘ” w Żywieckim Parku Krajobrazowym. Trasa była rozłożona na cały dzień,  mogliśmy podziwiać walory krajobrazowe i  przyrodnicze cuda natury. W trakcie wędrówki do schroniska turystycznego „BACÓWKA” PTTK przewodnik opowiadał nam o zastosowaniu   roślinności tutejszych lasów  w farmacji, żywieniu. Zaciekawił nas również legendami o dawnych zwyczajach, wierzeniach  ludzi gór . Nieoczekiwanie musieliśmy się zmierzyć z żywiołem, ciepłe wiosenne strugi deszczu dopadły nas u szczytu Rycerki . Wszyscy wróciliśmy przemoknięci, zmęczeni ale zadowoleni. Trzeci dzień był dniem geodezyjnym dla architektów, ponieważ koledzy  geodeci pokazywali nam przyrządy służące do wykonywania pomiarów, dowiedzieliśmy się do czego służy, jak wygląda i jak obsłużyć  – teodolit, niwelator i łatę mierniczą. Następnie wykonywaliśmy ćwiczenia – odczyty z przyrządami, a na ich podstawie obliczenia-zadania. Przed kolacją geodeci i architekci fantastycznie zintegrowali się  grając w siatkówkę.

W czwartym dniu architekci, po przeszkoleniu z zastosowania dalmierza laserowego ruszyli w plener w celu analizy funkcjonalno- przestrzennej wybranego obszary chronionego przeznaczonego na pole biwakowe. Efektem tej pracy są projekty koncepcyjne zagospodarowania terenu. Wieczorem spotkaliśmy się wszyscy przy ognisku i tak zakończyła się nasza przygoda z praktykami. 🙂

Uczennice klasy III TAK (E.K)