1376

Ostatnia „Comeniusowa” wycieczka…

W środę 23 czerwca grupa młodzieży realizująca projekt Comenius wzięła udział w wycieczce do Elektrowni Porąbka Żar w okolicach Międzybrodzia Bialskiego, finalizującej działania projektowe. Opiekunkami grupy były pani Anna Gajdka – koordynator projektu, pani Bożena Gwóźdź oraz pani Karolina Mosur.

Program wycieczki – zgodnie z założeniami projektu – związany był z tematyką proekologiczną, jednak nasz pełen atrakcji dzień rozpoczęliśmy krótkim spacerem po Żywcu. Zobaczyliśmy XV-wieczny kościół Św. Krzyża, Stary i Nowy Zamek Habsburgów, Rynek oraz Park Zamkowy. Odpoczęliśmy w restauracji Krajcar, w której mieści się  Żywiecki Browar Rzemieślniczy. Właściciele zapoznali nas z procesem produkcji piwa i pokazali miejsce jego wytwarzania.  Następnie udaliśmy się w okolice góry Żar, wjechaliśmy kolejką na jej szczyt, aby podziwiać piękne krajobrazy Beskidu Andrychowskiego i Jeziora Międzybrodzkiego. Zwróciliśmy uwagę na retencyjny zbiornik górny Elektrowni Szczytowo-Pompowej Porąbka-Żar.

Zwiedzanie Elektrowni było następnym etapem naszej wyprawy. Po krótkim wprowadzeniu pana przewodnika, obejrzeliśmy film przedstawiający sposób funkcjonowania elektrowni od zbiornika górnego na górze Żar, przez  sztolnie upadowe, komorę elektrowni, sztolnie odprowadzające do zbiornika dolnego. Po chwili udaliśmy się długim tunelem do wnętrza zakładu, zobaczyliśmy turbiny, generator oraz miejsce zarządzania pracą elektrowni.

Niestety był to już ostatni wyjazd w ramach „Audiowizualnego projektu o świadomości ekologicznej dla uczniów szkół średnich", realizowanego w ramach programu Comenius.